~*¤®§(*§ حـــريــم تــجــاره§*)§®¤*~ˆ°
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

قصه واحد عايش في هذه الدنيا

3 مشترك

قصه واحد عايش في هذه الدنيا Empty قصه واحد عايش في هذه الدنيا

مُساهمة  القلب المجروح الأربعاء سبتمبر 24, 2008 2:24 am

السلام عليكم
ازيكم ياحلي منتدي
انا جايبلكم قصه واحد عايش وسطكوا من صغروا وهو في حالوا اول مادخل المدرسه وهو منطوي مكانش ليه اصحاب مكنش بيلعب مع العيال الي في سنوا كان ديما يبص عليهم من بعيد وميلعبش معاهم وكانوا ديما يتريقوا عليه عشان كان خجول ومنطوي لدرجه انهم في يوم كان واقف فوق حوض المايه الي بيشربوا منوا وكان ملينا مايه راحوا زقوه فيه وتاغرقت هدوموا كلها مايه وقعدوا يضحكوا عليه طول اليوم المهم مرت سنوات ابتدائي علي هذا الحال وبعدين دخلت سنوات اعداي وكبر الواد وبقي مراهق المدرسه الي كان فيها كانت مختلطه وبدا يبص حوليه علي البنتا وبدات مشاعروا تتحرك وفعلا اعجب بواحده وقعد يحلم بيها طبعا طول ال3 سنين بس وبرضوا كان علي حالوا لسه منطوي وكان بيتكسف يكلم بنات وفي مره بص لاقي البنت الي معجب بيها قداموا بص ليها وهيا بصيت ليه حاول يقول اي كلمه حتي كلمه السلام مقدرش ووشوا احمر وعرق وزمايلوا شافوه وقعدوا يضحكوا عليه
حتي البنت الي معجب بيها قعد تضحك وقعدت تقول ايه ده بتنكسفي يا بيضه ورح البيت مخنوق زعلان حزين حاسس انو مضطهد وعدت فتره الاعداي ودخل ثانوي ومادراك ماثانوي دخل مدرسه حكومه وطبعا اختلاف شاسع بين المدرستين اول يوم ليه في المدرسه واحد ضربوا علي قفاه وشتموا شتيمه مش مؤدبه عشان شافوا في حالوا والواد مقدرش يتكلم ومعظم الفصل اتفقوا انو يبقي تسليتهم طالما مردش علي الي ضربوا وكل يوم يقعدوا يهزئوا فيه ويشتموا فيه ويسرقوا حجاتوا وهو مش قادر يعمل معاهم حاجه عشان ضعيف ومش لاقي حد يحميه وكل شويه يقعد في جنب من المدرسه ويقعد يبكي وراح البيت وقال لمامتوا ياماما مش عايز اروح المدرسه تاني خرجيني منها وحكا لمامتوا الي حصل قالتلوا مامتو بص يا معتز هو اسموا معتز علي فكره انا هقولك كلمتين حطهم حلقه في ودنك خليك قوي متبينش لحد انك ضعيف عشان هتتاكل وحاول تغير من شخصيتك قرب من ناس وصاحبهم عشان يبقوا ضهر ليك راح سمع الكلام وتاني يوم واحد من الفصل راح قعد ورا معتز وقكتب علي ضهرو بلقلم الجاف حمار وقعد يضحك هو واصحابوا ومعتز مش عارف ايه الي بيحصل راح واحد قالوا ده مكتوب علي ضهرك حمار راح معتز اتنرفز طفح بيه الكيل وتخانق مع الواد وطلع كل الي كان في نفسوا وقعد يشتم ويضرب اه هو اضرب بس اخد حقوا وحس ساعاتها بطعم الفرح لاول مره حس انوا ممكن يقدر ياخد حقوا لو بقي قوي وبعدين بدا معتز يفك من الي كان فيه وقعد يكلم الناس ويتعرف علي الناس واتصاحب علي ناس بس كان حاسس ان في حاجه ناقصه في حياتو كان كل شويه يفكر في البنت الي كان معجب بيها وكان كل مايشوف مسلسل او فيلم رومانسي يحلم انوا مكان البطل ويقعد يحلم في احلام كتير فضل حلم الحب مسيطر عليه الي ان دلخ الجامعه دخل العالم المفتوح الي مفهوش اي ضوابط اتصدم اول يومين ولاقي واحد صحبوا من ثانويمن الي اتعرف عليهم ماعاه في الكليه وقعد معاه وكده واتعرف علي شله ولاد وقعد معاهم بس لاقاهم شطار من الي بيحضروا وكده وهو كان مش بيحب المزاكره وبيكره الحدود كان عايز يقعد في الجامعه ويبقي زي الناس الي قاعدين بره وقعدين يضحكوا وكده اول سنه عداها بس بمادتين تاني سنه شال السنه راح رامي طوبت الدراسه وتاعرف علي شله من ولاد كانو لسه داخلين سنه تانيه جديد واتعرف عليهم وبقي صاحبهم بس طبعا كانت لسه اثار الانغلاق الي كان فيها وهو صغير كان فيه كان بيتكلم قليل كان ساعات يشفهم يطنش ليهم المهم كانوا هما مكنوش عايزينوا معاهم وهو مكنش حاسس بكد وقعد معاهم وفضل معاهم الي ان تعرفوا علي بنات وكونوا شله وكان اول مره يكلم فيها بنات في الجامعه المهم عجبتوا واحده من البنتا الي في الشله وراح قال لواحد صحبوا اسموا علاء انا معجب بنسرين وكان عايز يعرف يعمل ايه عشان يبين مشاعروا راح علاءقالوا اتقرب ليها وكده وبعدين يومين ونسرين اخدت واحدمن الشله وقالتوا انا معجبه بواحدفي الشله المهم الواحد الي كانت معجبه بيه هو علاء الي قالو معتز انوا معجب بلبت وفي الاخر الواد ده ارتبط بلي كان معجب بيها معتز وكبرلوا مع انوا عارف انوا بيحبها بس قال ياسيدي ده مش صحبي اوي ودي فرصه وارتبطوا ببعض وانصدم معتز اكبر صدمه ليه في حياتوا وبعدين فضلوا طول السنه يقتعدموا يقعدوا قداموا يحبوا في بعض وهو قاعد عايز يولع فيهم وحالتوا النفسيه بقيت زفت ومبقاش بيزاكر وفي الاجازه ابوه جابلو لنت قالوا عشان تقعد عليه بدل مانت مش عارف تعمل حاجه ودخل النت وانبهر بلحياه الي فيه
ودخل شاتات وقعد يتعرف علي ناس وحس انو بقي بيكلم الناس عادي بدون خوف واعجب بشخصيه واحده من النت واعترف ليها انوا بيحبها وهيا قالتاو وانا كمان بحبك وكنت عايز اقولك بس كنت عايزه اتاكد منك وارتبط بيها وعاشوا قصه حب لمده شهرين كانو من احسن اشهر حياتو لغايه ما الي بيحبها قالتاو معتز انا اتقدملي عريس وانا مش عارفه اعمل ايه قالها ارفضي قالتلوا هما غصبين عليا وبعدين يومين ملقهاش بدخل راح اتصل بيها محدش رد عليه وبعدين اتصل بصحبتها الانتيم قالتوا انها احاولت تنتحر عشان هما كانوا هيجوزوها بلعافيه بس لحقوها ودلخت المستشفي وكان هيتجنن وقعد 7ايام ورجعت البيت وقعد يكلمها لمده اسبوعين الي ان قالتلوا معتز احتمال متشوفنيش تاني قالها ليه قالت عشان انا بكره هعمل عمليه وربنا يعلم هخرج منها ولا وقالتلوا ادعيلي ودلخت العمليه وعرف بعدين انها زرع كبد وقعد لمده شهر في غيبوبه وحالتها خطر اوي مبين الحياه والموت وقعد معتزالشهر ده عايش بلا امل ومكنش بياكل غير قليل بس ومكنش ليه نفس لحاجه وفي ممرات كتير كان هيعور نفسوا عشان يدخل معاها المستشفي وبعدين فاقت الحمد الله وكلمها وكان اسعد يوم في حياتو لما كلمها وحاس ان الدنيا بقت حاجه تانيه وقعدوا شهرين ومشفهاش تاني ومبقتش تدخل وبترد علي الفون ولغايه دلوقتي ميعرفش عنها اي حاجه ولا بيشوف اي حد من صحبتها وبقي عايش علي امل يسمع كلمه الو منها او يلاقي ميلها اون لاين في يوم من الايام .
النهايه.

خلصت حكايه معتز بس انا عايز اسئلكم سؤال عايز اعرف رايكم في القصه بصراحه عشان دي اول مره اكتب فيها وياريت لو في اي نقد تقولو عليه وانا مش هزعل ولو قولتلوا اني مش بعرف اكتب عادي بس اهي تجربه وعاز رايكم فيها وشكرا ليكم بجد
والسلام عليكم

القلب المجروح
طالب ثانوي
طالب ثانوي

قصه واحد عايش في هذه الدنيا Empty رد: قصه واحد عايش في هذه الدنيا

مُساهمة  دموع الحب الأربعاء سبتمبر 24, 2008 3:26 am

اللي اقدر اقوله طبعا انك كاتب كويس ودي خطوه كويسه ليك بس محتاج بعض التدريبات وهتكون كاتب كويس ان شاء الله واتمنى لك التوفيق

اما بالنسبه لمعتز ده شخصيه عانت كتير جدا وربنا معاه والقصه مثيره جدا واجمل شي فيها انها حقيقيه

مع تحياتى
دموع الحب
دموع الحب
~*¤ô§ô¤*~قلب تجاره~*¤ô§ô¤*~

بطاقة الشخصية
تجاره:
تجارهقصه واحد عايش في هذه الدنيا Empty
قصه واحد عايش في هذه الدنيا Empty

قصه واحد عايش في هذه الدنيا Empty رد: قصه واحد عايش في هذه الدنيا

مُساهمة  Zero الجمعة سبتمبر 26, 2008 3:03 am

بجد القصه مؤثره جدا والقصه في قمه الروعه بالاضافه الي انها بتحمل معاني كتير جميله

وكمان لو بالنسبه لكتاب لاول مره فالقصه بجد جميله جدا وربنا يوفقك

ويحققلك كل اللي بتتمناها
Zero
Zero

بطاقة الشخصية
تجاره:
تجارهقصه واحد عايش في هذه الدنيا Empty
قصه واحد عايش في هذه الدنيا Empty

https://7arimtegara.yoo7.com